söndag 31 augusti 2008

Behovet av att utvärdera det man köpt

Det är olika stort märker jag på Pricerunner. Varför genererar vissa produkter 58 användarrecensioner och vissa inga alls? Varför känner människor ett så starkt behov av att utvärdera sina mobiler:


Medan absolut ingen vill tala om för andra människor vilken hårtork de bör köpa:


Jag har tänkt på det här hela dagen, utan att komma på någon tillfredsställande förklaring. Det är inte bara män som skriver (min första teori), utan både "Tessan" och "Johan" har noga beskrivit vad de tycker om alla funktioner på mobilen de valt. Det handlar inte om hur ofta man använder prylen eftersom rakapparater utvärderas i mycket högre grad än nämnda hårtorkar, trots att jag gissar att de nyttjas ungefär lika ofta.
Vad beror det på? Jag får ingen rätsida på det här. Hjälp mig. Jag hoppas mycket på att konsumentresearchens mästare Kalle (som tack och lov börjat blogga igen efter lite Berghs-radioskugga) har en tillfredsställande förklaring. Det här är något för byråns underavdelning Aenerr Bibbibidoo Science.

1 kommentar:

Kalle sa...

Forskningen är nu klar och rapporten finns på http://vadsagergoten.blogspot.com/2008/08/ny-utryckning-fr-aenerr-bibbibidoo.html